Hooikoorts

Vandaag even een ander artikel. Namelijk over hooikoorts. Het is weer lente, het zonnetje schijnt (naja… af en toe dan) en de bloemetjes bloeien buiten. Het lijkt allemaal zo prachtig maar voor sommige mensen is de lente echt niet fijn. Dat geldt ook voor mij. Ikzelf heb erg veel last van hooikoorts en ik weet dat ik niet de enige ben. Ongeveer 20-25% van de mensen heeft in meer of mindere mate hooikoorts.

Maar wat is hooikoorts nou eigenlijk? En wat kan ik doen om de klachten te verminderen? In dit artikel geef ik wat informatie en wat tips. Ook zal ik wat over mijn hooikoorts ervaringen vertellen. Ik ga natuurlijk geen medicijnen aanraden, want ik ben geen arts, maar ik kan wel wat andere tips geven die de klachten ook zullen verminderen. En zoals je van mij gewend bent, budget tips ūüėČ

Wat is hooikoorts?

Hooikoorts is eigenlijk een allergie voor bepaalde soorten bomen, grassen of planten. Als je hooikoorts hebt ben je allergisch voor de pollen (stuifmeel) die ze afgeven aan de lucht. Als je zo’n pol inademt veroorzaakt dat een ge√Įrriteerd slijmvlies in bijvoorbeeld je neus, keel of ogen. Je afweersysteem¬†geeft eigenlijk een overreactie op stoffen die ze helemaal niet hoeven af te weren. De klachten ontstaan dus eigenlijk omdat je lichaam iets uit je lichaam wilt halen.

Is hooikoorts besmettelijk?

NEE! Dat wil ik even duidelijk maken. Er zijn veel mensen die denken dat ze van een niesende hooikoorts pati√ęnt verkouden kunnen worden maar dat is niet zo. Een verkoudheid loop je op omdat er virussen in het slijm zitten. Bij hooikoorts is dit niet het geval.

Wat kunnen de klachten zijn?

  • Jeukende neus, loopneus en niesbuien
  • Jeukende, branderige en tranende ogen
  • Droge branderige keel en kriebelhoest
  • Zwaar gevoel in je hoofd
  • Koortsig gevoel en vermoeidheid

Tips tegen hooikoorts

  • Zet een zonnebril op als je naar buiten gaat. Doordat er iets voor je ogen zit zullen er veel minder pollen in je ogen komen.
  • Was en borstel je haar vaker dan normaal. Hierdoor kam en was je de pollen als het ware uit je haar want onderschat niet hoe veel pollen er in je haar kunnen zitten!
  • Probeer je slaapkamer zo veel mogelijk pollenvrij te houden. Dit kun je doen door vaak te stofzuigen, vaak het beddenhoed te verwisselen en zo min mogelijk het raam op te doen.
  • Als je last hebt van je ogen, probeer er niet in te wrijven! Ik weet het, het is moeilijk en het lukt mij ook vaak niet maar het wrijven zullen de klachten alleen maar erger maken.
  • Als je veel last hebt van je ogen is het heerlijk om een koud, nat washandje op je ogen te leggen. Je zult zien, dit vermindert de klachten echt goed.
  • Doe een laagje vaseline rondom je ogen of neus. Ik weet dat het er niet uitziet maar dit is misschien wel de best werkende tip. De dokter heeft het mij ook vaak aangeraden.
  • Misschien de simpelste maar ook de moeilijkste… Probeer zo veel mogelijk de pollen te vermijden. Merk je dat je veel last hebt? Ga dan gewoon zo min mogelijk naar buiten.
  • Trek elke dag schone kleren aan. Ook in je kleren zitten ontzettend veel pollen.
  • Zorg dat je op de hoogte bent van de hooikoortsverwachtingen. Daarvoor is de site¬†http://www.pollennieuws.nl/¬†erg handig. Ook vind je daar een pollenkalender. Zo kun je er ook achter komen waarvoor je allergisch bent en kun je daar het volgende jaar rekening mee houden.

Mijn hooikoorts ervaring

Zelf heb ik echt heel erg veel last van hooikoorts. De meeste mensen zijn OF voor bomen allergisch OF voor grassen OF voor planten. Nou… ik ben gewoon allergisch voor alles, maar dan wel het meeste voor grassen. Dit zorgt ervoor dat ik me eigenlijk van april tot september niet lekker voel. Ik heb het meeste last van m’n ogen. Daarom lig ik ook regelmatig met een washandje op de bank. Ik zet ook altijd een zonnebril op als ik ga fietsen en als ik echt heel veel last heb smeer ik vaseline om m’n ogen.

Hopelijk hadden jullie wat aan het artikel en de tips. Misschien een ander artikel dan jullie hadden verwacht van mijn blog maar ik wilde gewoon even wat dingen kwijt over dit onderwerp. Vanmiddag zal er ook nog een outfit inspiration online komen zodat er toch nog een fashion artikel is.

Heb jij last van hooikoorts?

15 gedachtes over “Hooikoorts

  1. Pingback: kriebelhoest hooikoorts

  2. Pingback: kriebelhoest hooikoorts

  3. Pingback: kriebelhoest hooikoorts

Geef een reactie

